Kuvakaappaus Modigt på Svenska -pelistä, jossa päähenkilö Minttu seisoo rannalla.

Työnäytteitä

Tältä sivulta löydät toimittamiani ja kirjoittamiani töitä.

Toimitettua

Tuli & Savu -runouslehti 2021-2022 (esimerkkityönä tämä Pulitzer-palkitun Jericho Brownin haastattelu)
-Sosiologisen Ilmiö-verkkojulkaisu ja sen pelitutkimusta käsittelevän julkaisusarja
Tiede- ja tietokirjoihin erikoistuneen Vastapaino-kustantamon julkaisut (esimerkiksi tämä Marissa Mehrin ooppera-aiheinen esseeteos Nainen joka käveli veitseen)


Kirjoitettua

Omat julkaisut
”Auringonkukka” (2022) – Ukrainan sotaa käsittelevä runo, joka esitettiin Yleisradiossa Päivän mietelauseena.
Kyborgi nimeltä Mu (2022) – avantgardistinen ja kokeellinen runoteos, jonka runoja on käytetty osana Runo-Näky-Huumaus -tanssiteosta.
Alkuluku (2018) – minimalistinen ja kokeellinen runoteos.
Runoklubi 6 (2015) – palkitun jyväskyläläisen runoklubin perustaminen ja juontaminen

Kiiltomato
Kohti Hagelversumia – arvio sarjakuvataiteilija Matti Hagelbergin tuotannosta vuosilta 2023-2024 (Kiiltomato 10.7.2024)
Sanan ja valon juurakoissa – arvio Charles Sandisonin digitaalisesta valo- ja tekstitaidenäyttelystä Rhizome (Kiiltomato 13.4.2024)
Surussa & sekaisin – arvio Pontus Purokurun teoksesta Haavamaa (Kiiltomato 30.12.2023)
Merkillinen kertomus – arvio Ville Keynäksen Georges Perec – käännöksestä Häviäminen (Kiiltomato 25.9.2023)
Kuka valvoo valvojia? – analyysi Valtteri Raekallion, Harry Salmenniemen ja Jaakko Yli-Juonikkaan monimediaisesta ja -tilallisesta teoksesta Valvojat (Kiiltomato 2.9.2023)
Kirjailija, joka uneksi olevansa kirjailija – arvio Harry Salmenniemen romaanista Varjotajunta (Kiiltomato 29.4.2023)
Ei sanoja ilman tulta – arvio Olli-Pekka Tennilän runoteoksesta Lemmonommel (Kiiltomato 7.6.2021)
Talvisten matkojen koettelemukset – arvio Markku Eskelisen ja Jaakko Yli-Juonikkaan teoksesta Talvimatkoja (Kiiltomato 24.1.2021)
Uraanilamppu läpivalaisee Suomi-proosan – arvio Harry Salmenniemen novellikokoelmasta Uraanilamppu ja muita novelleja (Kiiltomato 25.4.2017)

Tulva
Kylän paras lypsäjä – essee maaseudusta ja maskuliinisuudesta. (2/2024)
Perussuomalaista rakkautta – essee tunteista ja äärioikeistolaisesta politiikasta (13.9.2023)
Lempeitä työkaluja – essee videopelaamisen lohdutuksesta (8.5.2023)

niin & näin
Miehen materiaali – essee Robert Eggersin The Lighthouse -elokuvan maskuliinisesta materiaalisuudesta (niin & näin 4/2020)
Vapautunut Marianne, kaupallinen Helene – essee kahdesta naistaiteilijuutta eri tavoin käsittelevästä elokuvasta (niin & näin 2/2020)

Tuli & Savu
Kumouksia marginaalista – katsaus Rab-Rab Press -kustantamon avantgardea käsittelevään julkaisusarjaan (Tuli & Savu 2/2024)
Miten pyhä soi? – lyyrinen essee Mikko Sarvanne Gardenin levystä Heräämisen valkea myrsky ja Erkka Filanderin lähdeteoksesta (Tuli & Savu 3/2023)
Säkeiden ja harjujen yli – arvio Arto Lapin runoteoksesta Korallimieli (Tuli & Savu 3/2023)
Tzantza ganga zimbra wamba – arvio Tristan Tzaran runoteoksesta Kaksikymmentäviisi runoa (Tuli & Savu 1/2023)
Mooseksen perintö – arvio Matti Hagelbergin sarjakuvateoksesta Läskimooses ja Tommi Musturin sarjakuvakollaasista Cracking (Tuli & Savu 4/2022)
Nimiä vuoden 1922 esteettisistä kulttuureista – fragmentaarinen taidehistoriallinen essee vuoden 1922 tapahtumista (Tuli & Savu 2/2022)
Suomen suosituin zoon politikon – arvio Rosanna Fellmanin runokokoelmasta Republikens president – Tasavallan presidentti (Tuli & Savu 2/2022)
Sonja Åkesson: ”Eeiihhh” – suomennos runosta ”Neeijjj” (Tuli & Savu 1/2022)
”Saat jotain, mutta et tiedä mitä”: OEI-lehden numerot #90-91 & #92-93 – lehtikatsaus ruotsalaisen taidelehden kahteen tuplanumeroon, joiden aiheina jugoslavialainen visuaalinen ja konkreettinen runous sekä lettristiset julkaisut liikkeen koko toiminnan ajalta (Tuli & Savu 1/2022)
Ilse Garnier: Runoja kokoelmasta Blason du corps féminin – suomentamani sarja konkreettista runoutta (Tuli & Savu 1/2022)
Pitkän kirjan tuolla puolen – arvio Johan Jönsonin 2272-sivuisesta runoteoksesta ProponeisiS (Tuli & Savu 3/2021)
Rae Armantrout: ”Kosmologia ja minä” – suomennos (yhdessä Riikka Simpuran kanssa) Pulitzer-palkitun runoilijan luennosta (Tuli & Savu 3/2021)
”Pidot”: koonneet Riikka Simpura ja Paavo Kässi – dialoginen runokollaasi (Tuli & Savu 2/2021)

Nuori Voima
Luokkasotaa pelipöydällä – kriittinen essee poliittisista lautapeleistä Kapital ja Root (Nuori Voima 5-6/2022)
”Internet on monessa mielessä anarkia”: V. S. Luoma-ahon hävyttömästä poetiikasta – läpileikkaus suomalaisen runoilijan tuotannosta (Nuori Voima 1/2021)
Pelattavia aaveita – essee kummitusmetaforista videopeleissä (Nuori Voima 2/2020)
Riistäjästä minotaurokseen: talouspuheen metaforia vasemmalta ja oikealta – essee poliittisesta talousretoriikasta (Nuori Voima 1/2019)
Rakkautta ilman rakkautta – essee autofiktiivisestä romaanista (yhdessä Arttu Seppäsen kanssa, Nuori Voima 1/2017)

Filmihullu
Hiljaisuuden pommitus – essee sodan äänisuunnittelusta Elem Klimovin elokuvassa Tule ja katso (Filmihullu 4/2021)
Kahdesti palanut talo – essee virheiden estetiikasta Andrei Tarkovskin elokuvissa (Filmihullu 2/2020)

Rondo Classic
Onnesta soivia muistoja – muusikko Anna Pesosen haastattelu (painossa)
Kitarataivaan uudet tähdet – Tinyhawk & Bizzarro -instrumentaaliyhtyeen haastattelu (Rondo Classic, 2.4.2024)
Persoonalta toiselle – folk- ja rapmuusikko Ester Nuori Lepän haastattelu (Rondo Classic 29.12.2023)
Avoimen taiteen tekijä – folkmuusikko Lätsän haastattelu (Rondo Classic 6.10.2023)
Kovaäänisiä mutta hilpeitä – avantgarde-rockia soittavan Nyosin haastattelu (Rondo Classic 14.6.2023)
Sydämen asialla – elektropop-artisti Sumuposauttajan haastattelu (Rondo Classic 29.3.2023)
Maisemien muotoista musiikkia – Maa ilmasta -instrumentaaliyhtyeen haastattelu (Rondo Classic 31.1.2023)
Pelimusiikki kutsuu osallistumaan – pelimusiikkia käsittelevä lehtiartikkeli (Rondo Classic 30.12.2022)
Käsiohjelmalla vai ilman – artikkeli käsiohjelmien roolista klassisen musiikin festivaaleilla (Rondo Classic 3.12.2022)

Tästä pääset takaisin toimittamiini teksteihin.